În cadrul Salonului Internaţional Auto (IAA) de la Frankfurt am Main, BMW Motorsport a prezentat nouă vârf de gamă pentru scena curselor GT internaţionale: BMW M8 GTE. Înainte să înceapă vânzările BMW Seria 8 Coupé, maşina de curse va concura pe circuit în sezonul viitor, inclusiv în Campionatul Mondial FIA de Anduranţă (FIA WEC). Prin această competiţie, BMW Motorsport va reveni în legendara cursă de 24 de ore de la Le Mans (Franţa). Astfel, BMW M8 GTE va fi asociat cu tehnologia inovatoare de ultimă oră, dar şi cu decenii de tradiţie în motorsport. La IAA, noua maşină a fost prezentată în designul BMW M Motorsport, conceput special pentru această ocazie, şi a oferit un avanpremieră a ceea ce va urma în 2018. Reflectă relaţia strânsă dintre dezvoltarea automobilelor de serie şi motorsport, subliniind încă o dată gradul înalt de cooperare dintre BMW Motorsport şi BMW M.
La 1 iulie 2017, la uzina BMW Group din Dingolfing (Germania) – acelaşi loc unde modelul de producţie BMW Seria 8 va fi produs -, BMW M8 GTE s-a bucurat de prima apariţie pe circuit. Legătura strânsă dintre producţie şi motorsport reprezintă piatra de temelie a dezvoltării BMW M8 GTE. Cunoştinţele acumulate în cursele cu noua maşină din FIA WEC şi IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) în America de Nord vor fi încorporate direct în dezvoltarea modelului de producţie, care se desfăşoară în paralel cu proiectul de motorsport.
„BMW M8 GTE este noua noastră navă-amiral GT şi va înfrunta o concurenţă puternică în acest domeniu”, a spus directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. „Pentru noi, prezentarea maşinii fără camuflaj la IAA este următorul pas important pe drumul spre prima noastră apariţie în curse, care ne dorim să fie în cursa de 24 de ore de la Daytona în 2018. FIA WEC şi IMSA din America de Nord reprezintă un mediu competitiv pentru noul nostru pretendent. Cu BMW M8 GTE, aducem tehnologia de ultimă oră în elita internaţională a competiţiilor GT şi, în acelaşi timp, face o legătură cu tradiţia noastră la Le Mans. Dezvoltarea BMW M8 GTE este în program şi abia aşteptăm să vedem maşina noastră luptând pentru victorii în 2018.”
Un nou grad de eficienţă
Motorul V8 cu tehnologie BMW TwinPower Turbo, limitat de reglementări la o capacitate de 4,0 litri, are o putere nominală de bază de peste 500 CP, în funcţie de clasificare. Blocul motor şi chiulasa sunt preluate de la motorul de serie şi sunt fabricate în turnătoria de aliaje uşoare de la uzina BMW Group din Landshut (Germania). Obiectivul activităţii de dezvoltare este acela de a obţine cea mai mare eficienţă posibilă şi durabilitate maximă. Motorul de serie puternic oferă baza perfectă. Transmisia puterii la BMW M8 GTE se realizează printr-o cutie de viteze secvenţială, cu şase trepte.
Inteligenţa artificială oferă inginerilor mai multă libertate
„Dezvoltarea virtuală” joacă un rol central în dezvoltarea BMW M8 GTE. De exemplu, controlul tracţiunii este dezvoltat cu ajutorul unui sistem de inteligenţă artificială. Optimizarea topologiei cu imprimarea 3D oferă inginerilor o libertate mult mai mare în căutarea de soluţii inovatoare şi creative pentru proiectarea maşinii. De asemenea, realizarea prototipurilor cu rapiditate le permite să livreze o componentă nouă, ca prototip utilizabil, la doar 24 de ore după dezvoltarea virtuală.
Motorsportul şi producţia merg mână în mână – similarităţi de design
Inginerii de curse şi cei de producţie au conlucrat îndeaproape în cadrul proiectului BMW M8 GTE. De exemplu, designul ultrauşor constant joacă un rol crucial în dezvoltarea noii maşini sport GT. O reducere semnificativă a greutăţii se realizează prin utilizarea vastă a componentelor ultrauşoare din CFRP. Cu o lungime de 4.980 mm şi o lăţime de 2.046 mm, maşina cântăreşte doar 1.220 de kilograme. Designul BMW M8 GTE reflectă şi relaţia strânsă dintre BMW Seria 8 şi BMW M8. Acest lucru este deosebit de evident în aceeaşi linie de acoperiş şi în designul farurilor şi al stopurilor.
Performanţe de vârf în dezvoltarea aerodinamică
Lucrul la aerodinamica unei maşini de curse noi este pe cât de indispensabil, pe atât de consumator de timp. Ca atare, este cu atât mai important ca inginerii BMW să poată lucra cu eficienţă maximă, de la bun început, la şasiul BMW M8 GTE. Un nou algoritm permite o creştere semnificativă a calculelor CFD, permiţând astfel utilizarea unei puteri de calcul mai mari pentru a creşte în mod clar numărul de simulări posibile înainte de a trece în tunelul aerodinamic. Aici, BMW Motorsport utilizează sinergii cu dezvoltarea de serie şi beneficiază de condiţiile de testare perfecte în BMW Group Aero Lab. Unul dintre rezultatele dezvoltării aerodinamice îl reprezintă jantele aerodinamice, care vor fi prezentate sub formă de concept la IAA.
S-a utilizat cea mai nouă tehnologie de măsurare 3D
Interdependenţa strânsă dintre dezvoltarea de serie şi cea pentru motorsport continuă şi în alte două domenii importante: aceeaşi tehnologie de măsurare 3D utilizată la BMW M4 DTM, care a avut prima apariţie în curse în 2017, este folosită şi la BMW M8 GTE. Sistemul ultramodern de măsurare de la departamentul de dezvoltare de serie al BMW asigură un control perfect al calităţii odată ce maşina de curse a fost asamblată. Cu o maşină atât de complexă precum BMW M8 GTE, care este construită complet manual, este esenţial ca toate dimensiunile să fie respectate şi implementate corect.
BMW M8 GTE: detalii tehnice
Dimensiuni
Lungime fără aripa spate: 4.980 mm
Lăţime fără oglinzi: 2.046 mm
Lăţime cu oglinzi: 2.224 mm
Înălţime: 1.212 mm (variabilă)
Ampatament: 2.880 mm
Motor
Model: motor V8 cu tehnologie BMW TwinPower Turbo
Capacitate: 3.981 cmc
Număr de cilindri: 8
Unghi V: 90°
Alezaj: 89 mm
Cursă: 80 mm
Distanţa dintre cilindri: 98 mm
Turaţia motorului: aprox. 7.000 rpm
Caroserie
Caroserie compozită cu structură principală din carbon şi celulă de siguranţă aprobată de DMSB
Exterior din CFRP cu concept de schimbare rapidă
Şasiu
Dublu braţ transversal pe puntea faţă şi cea spate
Amortizoare reglabile în patru etape pe puntea faţă şi cea spate
Bare antiruliu cu ajustare rapidă
Transmisia puterii
Cutie de viteze secvenţială pentru motorsport, cu şase trepte
Sistem electric de schimbare cu clapete
Diferenţial cu patinare limitată
Arbore de transmisie din CFRP
Ambreiaj Sachs din fibră de carbon
Electronică
Funcţii software dezvoltate intern de BMW Motorsport pentru motor, cutia de viteze şi asistarea pilotului
Volan cu 16 butoane şi şapte cadrane
Sistem cu cameră video pentru mers înapoi, cu recunoaştere a obiectelor
Faruri de înaltă performanţă cu elemente LED OSRAM
Sistem de telemetrie live pentru monitorizarea maşinii
Jante/anvelope
Jante aerodinamice BMW: 12.5×18 ţoli pe puntea faţă, 13×18 ţoli pe puntea spate
Anvelope Michelin: 30/68 R18 pe puntea faţă, 31/71 R18 pe puntea spate